Weegee (Arthur Felig)


Weegee (Arthur Felig)

1899-1968

Fotojurnalism

Fotografiile lui prezintă crime, măceluri şi tot felul de evenimente dramatice, publicate de acesta în presa newyorkeza , anii ’30 respectiv ’40.

    Născut, Usher (Arthur) Felling, in Zloczew, Austria (acum Polonia) 1899, Weegee emigrează cu familia în America, copilaria o petrece în Manhattan’s Lower East Side într-o casă închiriată. În 1923 se angajează ca technician de cameră obscură pentru Acme Newspictures (care se transformă în United Press International Photos), ocazional ţinând loc şi de fotograf de ştire. Înarmat cu camera sa Speed Graphic, în 1935 îşi începe cariera de freelancer fotograf de presă. Imaginile sale şocante cu gangsteri morţi şi personalitatea sa colorată îi aduc faima de “fotograf de crimă” , ulterior folosindu-se de aceasta denumire pentru a semna  fotografiile. Colaborează cu ziare de ştiri, tabloide ,reviste de frumuseţe, dar unul dintre cei mai mari intreţinători ai lui era, PM Daily, fondat in 1940. Weegee colaborează timp de 5 ani cu PM Daily, după care începe o colaborare cu Vogue, ca fotograf de societate. Între 1947 si 1951 , Weegee colaborează  cu studiourile Hollywood, ocupând poziţia de  consultant tehnic, chiar jucând în câteva filme.  1948 si 1967 ,realizează câteva filme, atât in alb/negru cât şi color, folosind localuri din America şi  Europa. Regizorul Stanley Kubrick colaborează cu Weegee pentru comedia neagră , Dr. Strangelove sau How I Stopped Worrying and Learned to Love the Bomb. NakedCity (1945), Weegee’s People (1946) Naked Hollywood (1953) si Weegee de Weegee autobiografie (1961), sunt titlurile cărţilor prin care incearcă să-şi recreeze imaginea.

Prim-planurile sale dramatice, fotografii viu luminate cu spectatori, diferite variante de tăiere a fotografiilor şi contraste tonale, felul sau extraordinar de a spune o poveste cu francheţe ,deasupra stilistici convenţionale  dictate de ziare. In contrast cu cei mai multi fotoreporteri, a subţiat bariera psihologică ce desparte spectatorul de participant la acţiune. Folosindu-se de orice reflexie (oglinzi retrovizoare, caleidoscoape, lentile special proiectate, filtre) pentru a creea distorsiuni optice, foarte aspru criticate.

Deşi nu a primit recunostinţa muzeelor in timpul vieţii, Weegee a intrat in atentia lui Beaumont Newhall si Steichen Edward la Muzeul de Arta Moderna ,unde a fost inclus in diferite expoziţii cum ar fi: Action Photography (1943) şi 50 photographs by 50 Photographers (1948). Liga fotografilor din New York îi da ocazia sa-şi expună lucrările în cadrul unei expoziţii personale în 1948 intitulată Weegee: Murder Is My Business. În 1960 si 1962 are parte de acelaşi gen de expoziţie în Photokino din Koln , Germania, iar dupa moarte (1968), fotografiile sale fiind prezentate în Center of Creative Photography din Tucson, Arizona (1975) şi Center of Photography în New York (1977), amândouă deţinând o arhiva impresionantă cu lucrarile acestuia.

Advertisements

Leave a Reply

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s